fredag 20 september 2013

Ett jobb i nöd och lust

Trodde inte att avundsjuka var min grej
men det är precis vad det är vilket jag inser då jag går på utställningen och ser:
I nöd och lust.
Fotografen Mikael Svensson har fotograferat Jans väg som patient
(och människa).


Jag vill också fotografera på mitt jobb.
Ett jobb som skulle kunna ha samma namn som utställningen,
i nöd och lust.
Men jag får inte.
Jag får inte fota en hand, en fot eller blick


och absolut inte ett andetag. 
Inte ens det sista.


Det som är precis lika magiskt som vårt första andetag. 
Det som skiljer mellan liv och död
och som är i nöd och lust där emellan.
Det får jag inte visa
eftersom jag är sjuksköterska och inte fotograf.
Så därför är jag avundsjuk.
För jag vill visa mitt jobb.
Det som är precis som namnet på utställningen,
ett jobb i nöd och lust.



Fotnot: Övre och nedre bilden är tagen av fotograf Mikael Svensson och kommer från utställningen i nöd och lust på Arbetets museum i Norrköping.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...