måndag 9 mars 2015

Gift med sitt jobb


Gift med sitt jobb har man hört att det finns de som är,
men har någon fått höra:
"Henne skulle man inte vilja vara gift med" 
på jobbet?
Förmodligen ingen,
mer än jag.


Skulle kunna vara sårande om man bara hade som avsikt att lindra, lyssna och trösta i sitt yrke.
Men det här yrket är också något annat,
nämligen att kunna stå och peka med hela handen likt en major
som ger order till ett helt kompani (även om det bara är till en patient).
Detta för att hjälpa patienten att veta hur och när tabletterna ska tas
 när smärtan kommer som en raket och ger känslan att snart smäller det.

- Henne skulle jag inte vilja vara gift med!
och jag blir glad

för här är jag någon med auktoritet.

Men det kommer en fortsättning redan dagen därpå.
- Äntligen. Var har du varit?


Ja, jag älskar mitt jobb
och det kanske beror på att det är som ett äktenskap.
Även om jag inte är gift med jobbet.

Ps. Huset har ingenting med texten att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...