torsdag 11 februari 2016

Tröstas av ingen ordning




Det är ingen ordning på mina papper
tröstar jag mig med att tänka,
när jag just inte har någon ordning på mina papper.


Tröst?

Jo, för att det var vad 
Bodil Malmström 
inte hade
och vad blev det av det?



Ett hjärta som slog och gav ordning på orden
när allt annat var i oordning för människan på jorden.


Det här är hjärtat


Knytnäven i bröstet
Dånet som i en domkyrka därinne
Ett slag framåt och två tillbaks
Två tredjedelar för ljudligt
För hårt

Det är det som är döden
Det att du aldrig svarar igen
Men att förstå det



Lustigt att bli tröstad av någon annans oordning.
Men är jag lik henne i det sämsta
så kanske jag också har chans att vara lik i det bästa,
att få orden ringla som en flod på våren.




Nä det gör ingenting
 att det ingen ordning är på mina papper. 
Det ger fortfarande tröst
nu när Bodil Malmström inte är med oss på jorden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...