lördag 17 september 2016

Ingen integration här inte!

Integration krävs för att motverka vi och dem.
Så viktigt att vi har en speciell politik för detta,
integrationspolitik.


Men vad upptäcker jag när jag kommer till affären
för att köpa kryddan Vegeta?
Tyvärr rena rama diskrimineringen,
vilket gör att jag inte hittar kryddan
i de första tre affärerna.

-Ta vanlig svensk grillkrydda. Det går också bra, säger kamraterna på jobbet.

Gör jag inte!
Jag ska ju laga ris på typ syriansk-serbisk-bosnisk-orientaliskt vis.

Och varför hittar jag inte kryddan?
Därför att jag inte hade en aning att integrationen inte gäller kryddorna i affären.
Vad är det för skillnad på kryddor och kryddor?
Vad jag vet finns det väl inga kryddor som är uppvuxna i Sverige?
Invandrade eller importerade hela bunten.
Men här utövar man diskriminering.
Därför står kryddan Vegeta på sin egna avdelning,
avdelningen för icke svenskar.

Men till slut  hittar jag den!


Men sedan måste jag få hjälp.
Inte lätt att lära sig göra ris på ett nytt sätt.

-Du gör så här!


BOSNISK VEGETA-RIS

Hög temperatur på plattan
Smält ca 50 gram margarin och ca 2 msk rapsolja tillsammans.

Skölj jasminriset, 3 koppar

Häll i 

Blanda i vegetakryddan, 2 skedar

Häl i varmt kranvatten, 4 1/2 koppar
(1,5 kopp vatten till 1 kopp ris)

Rör om

Lägg på locket

När det kokar stäng av plattan
(lyft aldrig på locket)
Ca 20 min

Rör om/Lufta


Sedan njuter vi av maten
på avdelningens röda tallrikar.
Gör avgränsningen tydlig mellan bord och tallrik,
vilket krävs om man har en demenssjukdom.

Tack Hayat!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...