söndag 7 juni 2015

Rekar för att få stora A

Sverige är i en ny tid där allt ska mätas
och vi vill gärna visa att vi är bäst.

Beviset för var vi hamnar heter betyg eller PISA-resultat.

Dåligt elevresultat i PISA ger underkänt för utbildningsdepartementet
och dåligt betygsresultat ger underkänt för självkänslan.

Så därför är det så viktigt,
att nå målet stora A i betyg.
Till exempel i hemkunskap.
Betyder att jag kan baka.
Men inte bara baka.
Jag kan göra eget brödrecept
(där jästiden ska få rum inom lektionstiden).

Jag kan också se på mina ingredienser och reflektera utifrån ett
ekonomiskt, ekologiskt  och ett näringsmässigt perspektiv
samt fundera ut om jag har använt mig av ett sparsamt miljöalternativ.
Till sist inte att förglömma en reflektion över resultatet.

Det egna receptet bakas dagen före hemma för att inte missa den
magiska bokstaven A.


Och hur gick det?

-Jag frågade fröken om hon trodde att brödet var färdigt
och det får man inte fråga om man ska få A.

???

VARSÅGOD!
Här kommer det nyuppfunna receptet
som du kan baka utan att behöva reflektera eller analysera någonting,
om du inte vill förstås.


Hallon- och honungsbröd


1/2 pkt jäst
2 1/2 dl vatten (37 grader)
2 tsk honung
3 krm salt
1 msk olja
1 ägg
ca 5 dl vetemjöl
1 dl hallon

Låt jäsa 20 min
(eller lite till om du inte har tidspress)

Forma bullar,
lägg på bakplåtspapper på plåt

Låt jäsa igen 20 min

Mitt i ugnen 
225 grader i ca 7 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...