söndag 5 maj 2013

Mont Everest tårta tack vare Renata Chlumska



Det finns alltid något att fira om man vill äta tårta.
Till exempel att den första kvinnan som kom upp på Mont Everest topp
var svenska,


Renata Chlumska
är hennes namn.


Får lyssna till hennes föredrag


där hon berättar
hur hon tänker för att nå sitt mål.


Och jag tänker på marängtårta,
när jag ser hennes väg upp.
(en av de snabbaste expeditionerna upp på Mont Everest som gjorts)



Men jag lyssnar också och antecknar för fullt:
Man ska se sig själv lyckas nå sitt mål
och
ha roligt längst vägen 


Precis vad jag alltid gör när jag gör tårta:
Ser målet:


Och 
har roligt längs vägen:


(Lite klimatförändring i köket, Mont Everest sjunker!)


Får även höra:
Ett litet steg är ändå ett steg fram
och 
Vem som helst kan nå vad som helst
Förstår att det kan vara sant. Har ett bevis framför mig.


Så vad passar bättre än en Mont Everest tårta à la Renata
till sönerna.


De kan nämligen behöva få smaka på lite god förebild när deras födelsedagar firas.
Och ja visst ja,
Renata sa också:

Ett misslyckande är om man inte försöker
så här är receptet:



Recept på maräng:
6 äggvitor och 1/4 tsk salt vispas tills det blir hårt
Under vispningen hälls 4 1/4 dl socker tsk-vis i.
4 tsk Maizenamjöl, 2 tsk vinäger och 1 tsk vaniljsocker rörs i

Bred ut smeten på ett smörat papper (och på plåt)
Grädda längst ned i ugnen på första fasen, 130 grader i 95 min.
Dela marängen efter eget tycke. Tårtan på bilden är gjord av två satser maräng.

Recept på citronkräm:
4 st äggulor
1 dl strösocker
1 dl vispgrädde
1 msk vetemjöl
100 g smör
1 tsk citronarom

Lägg äggulor, socker, grädde och mjöl i en kastrull och vispa med en handvisp till en jämn smet.
Låt koka upp på svag värme under omrörning. Rör sakta hela tiden. När krämen börjar tjockna, sänk värmen och låt sjuda under omrörning 1-2 minuter så att den blir riktig tjock. Ta av kastrullen från plattan. Tillsätt smöret, gärna skuret i bitar och rör försiktigt tills smöret har smält och krämen blir blank och fin. Tillsätt citronaromen och rör om. Låt krämen kallna. (citronkrämsrecept från http://www.recepten.se/recept/maraengkrisptaarta.html)

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...