fredag 15 november 2013

Jobba svart

Som vanligt tror jag att jag är först med
att tänka i nya banor.
Facklig förtroendevald för Vårdförbundet och vill att alla ska ha justa arbetsvillkor 
och 
få rätt lön för sitt arbete.
Men när alla tror att jag jobbar för sjuksköterskornas arbetsvillkor,
så jobbar jag i stället svart.


Jobbar för att alla ska kunna leva på sin lön,
även de som har ett annat yrke och en annan hudfärg än vit.
Gör det genom att i dag köpa Fairtrade-kaffe.


Fairtrade började med att svenska missionärer hade med sig varor hem från Afrika.
Förmedlade och sålde justa varor från sina nya vänner i Afrika.
Gissa vem som köpte?
Jo, mormor.


Mormor gjorde spagetti och köttfärssås varje lördag,
men det hette spagetti och pepparsås eftersom den var väldigt stark.
Det var nämligen kryddor från Afrika i den.
Köpta av missionärerna, men som också var mormors bröder. 


Det blir jag påmind om när jag sitter på utbildning och jag blir även påmind om att jag har fel.
Jag är inte först, 
utan som vanligt steget efter ...
mormor 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...