tisdag 19 februari 2013

Visa lönepolitik med hjälp av hjärte-semlor


Facklig förtroende vald , det är vad jag är.
Som kämpar för att sjuksköterskorna ska få betalt efter den utbildning 
de har och för det de gör.
Som kämpar för att sjuksköterskan ska få hälsosammare arbetstider.

Svårt,
eftersom det inte finns något intresse från samhällsmedborgarna att betala mer i landstingsskatt 
eller att vilja avstå från den senaste framforskade medicinen.
Svårt,
eftersom den sjuke behöver sjuksköterskan alla dygnets timmar.

Men även om vi är underbetalda 
och även om vi måste vara flexibla och kunna jobba alla dygnets timmar 
så har vi något som ingen annan har,
fantastiska arbetskamrater.
Vad är det värt?
För mig ovärderligt och vill också visa det.
Därför bakar jag hjärte-semlor


Där jag blandar in sommarens hallon i grädden efter att jag fyllt dem med mandelmasse-blandning och "pepprat" dem med lite hjärtan.


Uppskattas,


men sedan tar jag hem resterna till barnen för att visa hur lönepolitiken för sjuksköterskorna fungerar.
De får ta det som blir över och det kan smaka gott det med.

4 kommentarer:

  1. Vad du är gullig Mia som bjuder på så gott. Tycker också jag har så fina kollegor.

    Jag går faktiskt i tankebanor om att byta jobb bara för att min lön inte kan utvecklas. När en kommunsköterska får 4000-5000 kronor mer då känns det rätt surt. Men någon gång borde väl landstingen inse att det inte lönar sig att hålla nere lönerna. Men först måste ju också sjuksköterska aggera och inte tacka ja, så länge de får sjuksköterskor som vill jobba kommer det ju fortsätta som det är nu, dags att aggera alltså, även fast man inte vill byta varken arbetsplats eller kollegor. Men jag hoppas på ett mirakel ett litet tag till, men händer inget så får jag nog flyga vidare för att få upp lönen det verkar ju vara så de vill att man ska göra.

    SvaraRadera
  2. Det finns ingen som du Mia, att lyckas få ihop semlor och sjuksköterskans lönekamp i ett blogginlägg. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Lottiz!
    Ingenting är lätt när det gäller lön och pengar. Kanske att man ska vända på steken och tänka att man utnyttjar Landstinget med att få vårda dem mest sjuka och på så sätt få en så mycket högre kompetens och livserfarenhet. Vi blir kanske inte rikast men mest kompetenta. Det har ett värde det också. Men inte sagt att vi inte ska strida för bättre löner för det. Kram och upp mot kamp :)

    SvaraRadera
  4. Och ingen är som du. Saknar dig!
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...