måndag 24 mars 2014

Hippokrates hade rätt!



Kommer till jobbet och uppfylld av vad jag har lärt mig 
då jag förhört sonen på det antika Grekland.



Redan 460 f.Kr. sa läkaren Hippokrates att man skulle se på den sjukes ansikte!
Är näsan spetsig, ögonen insjunkna och öronen kalla - då kan patienten vara nära döden.


Och precis så är det även nu.
Vi tittar på den sjuke för att se.
Tänker på Hippokrates när jag så tydligt ser förändringen på ett par timmar på min patient.
Näsan byter form och blir snipig som vi kallar det.
Öron, händer och fötter blir kalla.
Knäna marmorerade och ögonen sjunker in.
Vid midnatt är hon död.

Berättar för sonen att Hippokrates hade rätt,
men han är väldigt skeptisk.

Måste hitta bevis för att det som står i läroboken är sant.
Tystnadsplikt och integritet gör det omöjligt.
Lägger därför ut egna bevis,
vilket inte kan vara det sämsta om man inte har några.

Ritar efter bästa förmåga min patient, men ändrar lite på frisyren för att avidentifiera.


Men när jag är klar ser jag, det här är ju jag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...