måndag 25 juni 2012

Människans vilja att alltid hitta undanflykter

Läser gårdagens blad att fysisk aktivitet och bra kondition minskar risken för ångest och depression.


Fortsätter dagen med ICA-kuriren som skriver om att styrketräning är jättebra mot ilska.


Bra med forskning men genom beprövad erfarenhet visste jag redan detta. Däremot undrar jag vad som hjärnan saknar eftersom den "alltid" försöker hitta på undanflykter till att tränina, trots att den vet att man mår som en "prins" efter. 


Har sedan länge kommit på att min hjärna inte är världens smartaste så det måste väl gå att lura den på något sätt. Kanske jag skulle försöka träna upp en ny ledningsbana för mina impulser, som går omvägen förbi och inte till ordet: undanflykter. Och så kan man ju alltid önska att det blir nästa forskningsområde för hjärnforskarna: Varför försöker människan alltid hitta undanflykter? Men förhoppningsvis efter att gåtan MS, Parkinson, ALS, SLE mfl mfl är lösta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...