lördag 30 juni 2012

Ska vi plocka fläder i din trädgård?

Det finns låttexter om det mesta, men finns det om fläder och fläderblomssaft? Jag tror inte det, så medan jag väntar på att körsbären ska mogna och jag kan sjunga "Ska vi plocka körsbär i min trädgård" så går jag ut och plockar fläderblommor. Funderar på vad kan man hitta på för text som gör att man kan känna smaken av fläder? Får börja med att plocka och göra saft. Det tar i alla fall 4-5 dagar innan den är klar och då kanske jag har kommit på en refräng. Verstexten är mindre viktig för om verstexten haltar lite så gör det inget, bara refrängen sitter som Stickan Andersson en gång sa.


FLÄDERBLOMSSAFT

50-60 Fläderblommor
2 kg socker
3½ liter vatten
4 citroner
60 citronsyra






Klipp bort de gröna stjälkarna. 
Tvätta citronerna, torka dem och skiva dem i tunna skivor.
Varva citronskivor,blommor och socker i en stor spann.
Koka upp vattnet. Lös upp citronsyran i det kokande vattnet. 
Häll det över blommorna och rör om väl. 
Låt stå svalt i 4-5 dagar med lock eller handduk över.
Rör om då och då.
Häll allt i en silduk och låt självrinna en eller två timmar.
Fyll saften på (helst) mörka flaskor.
Tillägg: Jag tillsätter även Natriumbensionat till saften för att öka hållbarheten.
Alternativ kan vara att frysa saften i glassbyttor.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...