fredag 19 april 2013

Det finns likheter mellan lyrik och Lyrica


Vilken styrka är det på den här lyriken? Förlåt Lyrican.
Fungerar kanske liknande.
Kan sättas in mot nervsmärta vilket inte kan lindras med Panodil eller Morfin
eller mot svaga nerver som vill lindas i en hård värld.
Men Lyrica/Lyrik måste först sättas in i en lätt dos.

Jag är en liten kyckling 
från en äggkläckningsmaskin,
så jag har aldrig sprungit jag
bland kor och får och svin 
och traskat efter kycklingmor
i syskons glada flock,
där hon går muntert krafsande
och lockar: "Krock, krock, krock."
Och aldrig har jag sovit
under hennes vinge fin,
jag stackars lilla kyckling
från en äggkläckningsmaskin
Elsa Beskow



För att sedan trappas upp successivt.

Snön lyste och alla bördor lättade
ett kilo vägde 700 gram inte mer
Tomas Transtömer



Allt för att mota de stora biverkningarna som annars kommer.
Vilket kan leda till att man blir avskräckt från allt vad lyrik heter.

Du sökte en blomma 
och fann en frukt.
Du sökte en källa 
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna 
och fann en själ
- du är besviken.
Edith Södergran



"Jag läste bipacksedeln och det här är ju rena rävgiftet.
Det tar jag inte!"
sa patienten till mig, då jag ringde för att utvärdera hans smärta.
Och det är väl så lyrik är,
rena rävgiftet.


Du kan aldrig veta
om vindarna 
kommer att vända 
eller varför.

Det omöjliga kan plötsligt 
vara en möjlighet
i framtiden 
eller kanske 
redan nu.

Fast du inte trodde
fast du inte ville
så vänder ändå vinden
och så gör också du.
Anne-Lie Fhärdig




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...