onsdag 11 april 2012

En famnar mjölk


Nu ska jag vara klimatsmart tänker jag och köper mjölken utan påse. Behöver hjälp att bära, men eftersom jag är så snål och inte köper påse så får jag bära in mjölken själv får jag som svar när jag ber tonårsonen om hjälp. 
Som tur är så är jag inte bara snål (och klimatsmart) utan jag är även STARK, speciellt när jag är arg. Och när jag bär in mjölken så kommer jag på ett nytt mängdmått, EN FAMN och det mäter 10 liter mjölk i famnen. Men som vanligt är jag inte först, utan bara ca 150 år efter. Ser att man då mätte famn i ved. En svensk famn var från långfingerspetsen på vänster hand till långfingerspetsen på höger hand.
En famn var 6 fot som var 3 alnar och som var 1,78 m.


Min famn är 1,76 cm och den har omfånget av 10 liter mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...