onsdag 25 april 2012

Är Sverige forfarande ett utvecklingsland?


I dag har jag varit hos grannen Linköping och fått en hel dag med lönepolitik. Känner mig lyckligt lottad eftersom jag inser att jag här får en andra chans till allmänbildning. Att vara facklig förtroendevald har många fördelar.

Hur bedrivs lönepolitik? Ja det kan man verkligen undra och man kan undra hur det kommer sig att kvinnor tjänar 10 000 kronor mindre än män med likvärdig utbildning (jämförelse mellan sjuksköterskor och tekniker). Men det förstår jag snart, Sverige är ett utvecklingsland där alla säger att vi vill ha jämstäldhet men inte till vilket pris som helst. För det lär kosta att öka lönen i de kvinnodominerade yrken så att lönen blir jämstäld med de mansdominerade yrkena. Det priset har Sverige inte råd med eller?

Men inte bara kunskap om vad som styr våra löner, utan jag fick även bilder på hur man kan göra svår statestik lättbegriplig. Ämnet var: Har världen blivit bättre? Och det har den! År 1800 hade vi en medellivslängd på 40 år. 1889 var Sverige som Nigeria är i dag och nu har vi en medellivslängd på 80 år. Jättebra men det saknas något....

Staffan Landin gör världen lättbegriplig.


...Kan det vara att kvinnors arbete ska betalas lika som männens?

Men tro inte att jag är nedslagen. Jag har visdomsorden som jag även fick med mig i dag:

Allt är möjligt
det tar bara lite längre tid
än det omöjliga

Dem orden kommer göra att jag somna gott på kudden för jag vet att de är sanna!


2 kommentarer:

  1. Jagförstår varför män har mer i lön än kvinnor, de lyckas att få Volvo märket i ratten att sitta upp och ner utan att någon protesterar.
    PS.det måste vara konstruerat av en man DS.
    Kram Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste försvara det otäckta könet lite. Hade gjort en vänstersväng in på parkeringen och då blev Volvo uppochned. Den här gången fotograferade jag när jag stod stilla så Volvo betydde inte den här gången Jag rullar ;)
      Kram tillbaka!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...