tisdag 15 maj 2012

Sjuksköterska men varför då?

Författare åker land och rike för att föra ut sina budskap och kanske prata om sina böcker. Jag och mina sjuksköterskekollegor/vänner åker land och rike runt (lite överdrivet vi var i Linköping) för att ta emot budskapen. I går var det etik, en present i efterskott från Vårdförbundet på internationella sjuksköterskedagen. 

<7GT_Bildrubrik>Letar brottsplatser. </7GT_Bildrubrik>Anna Jansson är tillbaka på ön för att leta framtida mordplatser till deckarserien om kriminalinspektör Maria Wern. "Jag har en hel skatt av små historier från min pappa", säger den mångaktuella författaren.

Varför blev du sjuksköterska är första frågan på kvällens etikföreläsning som författaren och sjuksköterskan (eller sjuksköterskan och författaren?) Anna Jansson ställer till oss. Tänker där jag sitter i bänken att den frågan kan jag inte svara på. Vem vill säga för att mamma var det? (och moster och moster). Jag kniper igen. Men så säger Anna Jansson: Min mamma var sjuksköterska.
Hoppsan, jag hade visst kunnat svara. Ska det vara så svårt att erkänna att jag också är präglad av min uppväxt som alla andra? Någon främmande fågel är jag tydligen inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...