söndag 27 maj 2012

Medalj i moderlig gärning


Medalj i moderlig gärning har min mormor hängande i kedja på sitt bröst. Det är inte vem som helst som kan få medaljen, men mormor fick den efter 9 barn.


Ris för icke moderlig och faderlig gärning kommer ut i bokdiskarna och i näthandeln där det visas andra sidor av framstående och synliga personer som vi inte har sett. Deras barn visar sidorna av moderlig och/eller faderlig gärning där det står att de inte har lyckats.

Och jag tänker på mig själv. Vad ska jag stå till svars för den dagen mina barn ska göra upp med sin uppväxt? Och räcker det med att säga: Jag gjorde så gott jag kunde? Förmodligen inte. För tänk om de säger: Du brydde dig bara om bloggen, aldrig om mig. Inte kan jag då säga att det är fel om det bara är det de ser. Men tills domedagen är här diskar jag upp gårdagens disk och planerar in nästa övningskörning som ska leda till nästa fotbollsmatch i Söderköping. Det som inte räknas eftersom det inte är något som någon ser, bara att jag åter åker till jobbet, även i dag.

Men nog ska det bli lite spännande att se vad de kommer att skriva om mig och vad de kommer att hitta på för  tittel på boken.
Kanske:
Morsan som alltid sa: 
Var glad att livet inte är rättvist 
 (för i så fall skulle du ha det mycket värre)
eller: 
Mamman som inte bara 
ville vara mamma

Kanske blir det ingen bok alls?
Vi får se vad det blir, till dess får vi se det som blev skrivet av andra barn till andra föräldrar.





Du och jag farsan 
Cajsa Stina Åkerström
Fred Åkerström sommaren 1964.Foto: Gunnar Westerlind/scanpix

Fred Åkerström


En spricka i kristallen 
Cecilia Gyllenhammar
Pehr G Gyllenhammar, författare och tidigare Volvochef.

 P.G Gyllenhammar


Om man håller sig i solen 
Johanna Ekström
Per Westberg

Felicia försvann
Felicia Fäldt
47da55ebec11847da55ebed0bb
 Anna Wahlgren

Barndom
Jan Myrdal
     
                                                                                 

1 kommentar:

  1. Hej Mia!
    1965 fick min mormors mormor diplom för detta, det har jag nu hemma hos mig. Jag var med när de delade ut detta till henne.
    Kram Britt

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...