tisdag 1 januari 2013

Laboration i köket och du har det, kolapaj!


Så har jag gjort det igen, 
provat nytt recept på gästerna utan att provbaka i förväg.
Precis som jag alltid gör,
men vad proffsen på TV (och min man) säger att man inte ska göra.
Så därför gör jag det.
Fast jag säger att det är en laborationexamination
för vad är hemkunskap mot det fina ämnet vetenskap?
Ingenting.
Därför blir det inte: Mia testar nytt recept 
utan
Mia har examination i kemi.


Börjar med att ta fram mina burkar med kondenserad mjölk
för att se om jag kan göra som i Leila bakar,
 där hon förvandlar kondenserad mjölk till kola sås.


Med en eller flera kemiska föreningar bildas kolasåsen i burken,
 då man hettar upp den till vattnets kokpunkt.


Men först måste jag ta  Leilas Lindholms recept Banoffee pie
 som är en paj med kolasås, bananer, brända mandlar och fluffig vispgrädde


 och ändrar lite i receptet för att få en bättre kemisk förening i munnen mellan sött och syrligt.
Och för att visa att jag vågar prova egna laborationer.
Tar därför bort grädden, bananerna, mandlarna och grädden
och ersätter dem med lingon och röda vinbär.

Laborationen i köket:

Först bakas botten:

Sedan görs fyllningen


då du kokar burkarna med den kondenserade mjölken
i 2 timmar och 45 minuter


för att få fram en krämig kolasås.


IMG_7283
Sist garneras tårtan.




Så har du resultatet av den kemiska laborationen som visar att du kan kemi,
om det nu är så att du hellre vill vara vetenskapsman än husmor.


Recept från:
(http://www.recept.nu/leila_lindholm/kakor_och_tartor/agg_och_mejeri/banoffee_pie/)
Bild på kolasåsen (glömde själv att fota)
http://minbebis.com/blogg/jennysmatblogg/kondenserad-mjolk-dulce-de-leche/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...