måndag 1 juli 2013

Att stjäla ett morotsland OCH en morotskaka

Ibland måste man stjäla lite för att hålla en viss kvalitet på bloggen.
Men jag är ärlig, 
jag erkänner att det här landet är inte mitt, det är Lenas.

Och när jag ändå är på rövarstråk och är ute och rövar
så kan jag även ta bilden av sonens morotskaka


Den som han bakat efter receptet på bloggen: 
och garnerad med faster Lenas bäbismorötter.

Men varför göra det enkelt och göra som det står i receptet?
Nej här ska det vara eget recept.


För tanken är en egen bakbok och trots att mamman förfasar sig så kryddar man efter intuition.
Och det lustiga är att när kakan är klar så smakar den ljuvligt.


På frågan om hur andra ska veta hur mycket det ska vara av pepparkakskryddorna i smeten får jag svaret:
- Det skriver jag i min bakbok för om du får veta det så lägger du bara ut det på bloggen.


Vilket jag tyvärr inte kan säga emot.

Leilas morotskaka
3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
1½ dl solrosolja (men jag tog raps)
4½ dl rårivna morötter

Täcket
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av en lime
100 g philadelpiaost

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda allt torrt och rör ner äggsmeten. Tillsätt olja och morötter och häll i smord springform. Grädda i mitten av ugnen i ca 55 minuter. Låt svalna innan du brer på täcket.

Täcket är för övrigt bara att vispa ihop och bre på. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...