söndag 7 juli 2013

Flädersaft, precis som ett årgångsvin

Gissa saften!

Ja alldeles rätt 


men att gissa smaken blir lite svårare eftersom den varierar från år till år.


De stora upptäckterna kommer fram efter misstag.
Så också hemma hos mig.
Glömde ha i citronsyran förra året då jag gjorde saft. 
Efter två dagar eller om det var tre kom jag på misstaget och slängde i citronsyran med förhoppning om att ingen skulle upptäcka det.
Men det upptäcktes, 
för vad hade jag gjort med saften, den var ju mycket godare i år.
Så i år bestämdes det att citronsyran skulle i två dagar senare för att få samma smak som förra årets årgång.


 Men då inträffar det oväntade...
jag blir lite trött och låter saften stå ytterligare ett dygn. 
Så nu är det ytterligare en variation av flädersaftssmak. 


Men inte nog med det,
jag har lärt mig att fläderblommorna ska plockas i solsken för bästa saftsmaken. 
För att spetsa till det ytterligare så var det visst en släng av åska plockardagen.


Allt för att försvåra till nästa år.


Och så var det kanske ytterligare en sak.


Det var inte jag som gjorde saften i år,
det var min dotter.

Fotnot: Genvägg till receptet från förra året:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...