torsdag 24 oktober 2013

"Du brinner för ett yrke som bara pissar på dig"

"Du brinner för ett yrke som bara pissar på dig"
säger min älskade son som har en förmåga att säga saker som går rakt in i hjärtat.

Foto: Tack för all positiv respons på debattartikeln. Kan fortfarande inte förstå varför jag var tvungen att arbeta om och korta ned den till 3000 nedslag inklusive mellanslag. Hela debattsidan är ju inte fylld ;)

Sitter i pyjamas och tänker avsluta dagen med att läsa artikeln som äntligen är publicerad efter alla justeringar med strykningar av ord och meningar.
Känner mig ganska nöjd 
eftersom jag måste ha lyckats strama upp texten som det kallas i mailet från debattredaktionen (gått från 4879 tecken till 3060 inkl. blanksteg) och ändå ha kvar budskapet.

Så kommer sonen och jag tror att han ska säga:
Bra gjort morsan!
Men i stället skär han mig fort och vasst med sin kommentar:
Du brinner för ett yrke som bara pissar på dig.

Där sitter jag med tidningen och en akut hjärtruptur, 
som jag skulle kalla det om jag vore hjärtkirurg
eller 
ett blödande hjärta
som jag skulle kalla det om jag vore poet 
och undrar vad jag ska svara.



Debatt
Det är nya tider nu, vilket visar sig med att dagens sjuksköterskor väljer att inte vara kvar när lönen är oacceptabelt låg till den kompetens de besitter och för det arbete de utför, skriver debattören. ARKIVBILD: TORE MEEK/NTB/TT
Foto: Meek, Tore

Sjuksköterskan kan göra skillnad

Jag vill göra dig medveten om att det får konsekvenser när vi väljer att välja bort sjuksköterskorna, medvetet eller omedvetet genom att hålla lönerna på lägsta möjliga nivå. Det skriver Maria Hansson, legitimerad sjuksköterska Norrköping.
Prioriteringar tillhör människans största utmaning, något som följer henne genom hela vuxenlivet. Vad är viktigt? Var ska tiden, pengarna, omsorgen och handlingen läggas i första hand? Vad blir konsekvenserna om jag prioriterar fel? Har jag möjlighet att prioritera annorlunda i morgon eller är det då försent? Har jag själv möjlighet att påverka mina prioriteringar eller är jag styrd av min omgivning?
Det är inte lätt att välja rätt, men välja måste vi göra. Frågan här är: Vad är viktigt för mig den dagen jag blir inlagd på sjukhus eller den dagen jag måste bli vårdad av sjukvården i mitt hem? Vad vill jag ha tillbaka av min landstingsskatt då?
Kan det vara så att jag vill bli sedd? Att jag ska få den tid jag behöver för att berätta vad som inte är bra och få hjälp att hitta en orsak och därefter en lösning? Att jag ska få rätt behandling i rätt tid? Att det ska finnas kunskap i min omgivning som kan slå larm när det inte står rätt till i min kropp oavsett tid på dygnet. Att jag ska få känna mig trygg och symtomlindrad då jag ska dö, men även att mina närstående ska bli sedda och få stöd?
Det kanske känns som en självklarhet för oss som lever i ett välfärdsland att allt detta ska bli uppfyllt, men landstinget saknar sjuksköterskor och konsekvensen blir att du inte kan få den vård du tror att du är berättigad till efter att ha betalat skatt.
Varför saknar landstinget sjuksköterskor? Det är nya tider nu, vilket visar sig med att dagens sjuksköterskor väljer att inte vara kvar när lönen är oacceptabelt låg till den kompetens de besitter och för det arbete de utför. Konsekvensen blir att sjukhuset förlorar kompetens. Kompetens som inte går att läsa sig till utan som måste byggas upp under många år genom ögat, örat och handen.
Följden av detta blir att de sjuksköterskor som finns kvar inte alltid har en erfaren kollega som de kan rådfråga, se och lära sig av. Detta i sin tur leder till ett orimligt stort ansvar för den enskilda sjuksköterskan. Man måste nämligen göra rätt, vilket ofta kräver en kommunikation med fler än sig själv och patienten. Men varje patient behöver också sjuksköterskans tid och när det inte kan uppfyllas så leder även det till konsekvenser, både för patienten, sjuksköterskan och de andra yrkesgrupperna.
Till frågan: Vad vill vi använda vår landstingsskatt till? Det kan ju vara så att vi inte vill ha en blandflora av sjuksköterskor med erfarenhet och kunskap. Vi kanske inte tycker att vi behöver några sjuksköterskor alls, att pengarna ska läggas på annat. Det är ett ställningstagande vi måste ta. Jag vet att sjuksköterskan kan göra skillnad för patienten för vilken vård han eller hon får.
Därför vill jag göra dig medveten om att det får konsekvenser när vi väljer att välja bort sjuksköterskorna, medvetet eller omedvetet genom att hålla lönerna på lägsta möjliga nivå. I andra sammanhang säger man att du får vad du betalar för. I det här sammanhanget kan det betyda inga sjuksköterskor alls.
 










,

5 kommentarer:

  1. Hej och tack för titten inne hos mig.

    Nu vet jag ju inte riktigt hur gammal din son är, men tror att han kanske hör till de som i dagens samhälle klassas som "dagens ungdom". ;-). Jag lever själv med en fru som är sjuksköterska och visst, jag håller med din son. Ni jobbar med ett yrke som bara pissar på er. Eller egentligen är det ju inte yrket som så som pissar på er utan de som anställer er.

    Ni är värda så mycket mer än den lönen som ni får, ni är värda så mycket mer än den uppmärksamhet ni får, ni är värda så mycket mer i tid för era patienter än vad ni får. Dessvärre är det inte ni som får bestämma hur mycket lön, hur mycket uppskattning och tid ni ska få. Precis det tycker jag att du sätter fingret på i din artikel. Så jag tror att din son försöker att säga " Bra gjort morsan, du vet vilket jobb ni gör", men med andra ord för han hör till det vi kallar "dagens ungdom".

    Ha en bra dag! / Kram Richard - www.vardagsbetraktelser.se

    SvaraRadera
  2. Ord som lyfter, Tack Richard!
    ps. 19 år och är precis vad du skriver, dagens ungdom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såbra, ni gör ett kanonjobb. Varsågod! Dagens ungdom är som barn, de säger sanningen med egna ord :-)

      Radera
  3. Det är precis det som är anledningen till att ni sjuksköterskor måste få högre lön. Dagens ungdom kommer inte att välja ett yrke som pissar på dem. De vill ha jobb med bra betalt! Jag vill ha sjuksköterskor som får betalt för allt slit som ni lägger ner. Jag har sett på nära håll hur ni tar hand om patienter och oss anhöriga på det allra bästa sättet. Jag vill att ni ska fortsätta orka och ha tid till det. Det är jag beredd att betala för. Jag skulle med glädje betala mer i skatt om de pengarna går till dem som vårdar våra gamla och sjuka.

    SvaraRadera
  4. Tänk att få ett hjärta ihopsytt av lite ord, era ord! Tack <3

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...