söndag 6 april 2014

Tar antidepressiv behandling i kyrkan


Ingen väntetid alls när jag ska få min behandling.


Kallar det min antidepressiva behandling 
eftersom det förebygger depression.
 Körsång kan det också heta.
Tror att jag konsumerar låtar enbart för psyket
(just nu: Du vet väl om att du är värdefull, Kärleksvisan, Dona nobis pacem, Håll mitt hjärta)
 men när jag är i botten pga  hals-, huvud- och kroppsvärk som inte släpper 
trots fulldos av både Ipren och Panodil 
så händer något märkligt när jag åker till kören.
Jag blir symtomfri!
Placeboeffekt säger min vän.
Inte säger jag.
Det är vetenskapligt bevisat att körsång är läkande.


Men ska jag vara ärlig så trodde jag väl aldrig att körsång skulle ta bort halsvärk.


Om det nu inte var Maria som gav mig lite smörjelse från kyrkfönstret.

Fakta:
När du sjunger i kör sker bland annat detta:
Utsöndringen av hormonet oxytocin ökar vilket ger en lugn och välbefinnande känsla.
Immunoglobulinhalten ökar vilket gör att immunförsvaret påverkas positivt.
Testosteronhalten ökar vilket kan bland annat påverka cellernas återuppbyggnad och lindra nervös mage (Irritabel Bowel Syndrome). Det påverkar även skelettet positivt.

Källor:
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1325419&fileOId=1325420
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/bli-hog-med-korsang
http://www.lararnasnyheter.se/forskolan/2013/03/16/korsang-gor-dig-friskare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...