söndag 21 februari 2016

Rasbiologiska registret saknar en människoart


Ser mig själv
och inser att rasbiologiska institutet missade en människoart.


Potatissläkten.

Karaktäriserade av sina potatisnäsor.

Syns ganska väl om man tar en fulbild på sig själv.
Jag har en potatisnäsa!

Men jag tröstar mig själv att den här näsan kan man inte göra mos av.
Duger heller inte som sättpotatis
(om du nu hade tänkt sätta dig på mig).

Den här näsan kan bara duga till grisfoder
och att lukta sig till god mat.


Gör mig ganska nöjd och glad över min näsa.

Men jag tror inte att den bilden passar in i 
rasbiologiska institutets register.




För inte vill de väl visa någon som är nöjd och glad
trots brunögdhet och så med den där karaktäristiska näsan
som visar människoarten
 som har bökat i jorden sedan människans begynnelse.

Fotnot: 
Rasbiologiska institutet grundades 1922 och upphördes 1958. 
Verksamheten knöts då till universitet
där de rasbiologiska registrena nu förvaras i dess bibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...