fredag 12 juli 2013

Ökar hjärnkapaciteten med virkning (i stället för löpning)

Vill inte att någon ska säga att jag inte försökte
stimulera och utveckla hjärnan med hjälp av träning.


Inte med löpning som sägs öka nybildningen av neuron och kopplingar mellan hjärncellerna utan med virkning.


Tro det om ni vill, men det har visat sig att även virkbeskrivningar stimulerar hjärnan till nyproduktion av celler.
Och för att göra det ännu mer attraktivt så kan jag lägga till att kopplingarna mellan hjärnhalvorna blir starkare av det meditativa arbetet som stickning och virkning är och
... skjuter fram demensen.


 För att bli riktigt smart virkar jag naturligtvis efter en beskrivning skriven på engelska från boken:
Crochet motifs av Edie Eckman


Riktigt känner hur det knakar i hjärnan av tillväxt.
Tills jag kommer på att jag sitter och fuskar. Till varje beskrivning finns nämligen ett diagram som visar precis var virknålen ska ned (och så ropar jag på min dotter och ber att hon kontrollerar att jag gör rätt).


Hur många extra hjärnceller får man genom fusk?
Kanske inga, men endorfinduschen kommer i alla fall när jag har presterat alla cirklar,


 precis som efter ett löpningspass (har läst att det är så).
Och jag konstaterar att vägen till hjärnans "fuskcentrum" har jag verkligen jobbat upp. Den verkar vara rena motorvägen, eftersom jag nu fuskar fortare än jag tänker.


 Men nu ska hjärnan få vila,
eller kanske inte.
Måste komma på vad jag ska göra av alla "crochets cirkles"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...