söndag 29 mars 2015

Leilas mat i mitt kök


Ibland blir jag bara helt vanligt galen
när det enkla, vanliga och extraprisvänliga varan inte duger
för att någon sett på Leilas mat 
och fått ideér att blandfärs ska vi inte äta utan kycklingfärs.


Kycklingburgare med mangodipp

av Leila Lindholm


Men min reaktion vill jag helst sedan glömma,
när jag får äta kycklingburgaren.


Handlar
för att kunna göra samma mat
men glömmer alla ingredienser 
(salladslök, vitlök, röd chili, färsk koriander, japansk soya och lime)
utom färsen.




Så det blir inget annat än att jag får byta ut 
till det vi har hemma.
Chilisås, Asiatisk soya och Knorrs Tomato Flakes
(fråga inte hur mycket)
i kycklingfärsen.
Formar till biffar.
Därefter olivolja med flingsalt på
innan de steks i stekpannan.

Mangon glömmer jag naturligtvis också
så det blir utan mangodressing
men det vet inte mina gäster om.


Blir lyckat ändå
och när jag får frågan:
Vad fick du ge för kycklingfärsen?
så blir svaret:
Tittade inte på priset,
tyckte att vi skulle ha det bästa i kväll.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...