söndag 25 augusti 2013

Vårt dagliga bröd


Vårt dagliga bröd du ger oss i dag
för mer än en dag
räcker kanske inte brödet jag baka´ i dag.


LÅNGPANNEBRÖD 
från boken: Matbröd du alltid lyckas med
(receptet är lite ändrat för att passa min smak bättre)

50 g jäst
5 dl kranvatten (37 grader)
2 tsk salt
250 gr. Kesella (creme frech funkar också)
1 msk sirap
2 dl grahamsmjöl
12-13 dl vetemjöl

 Rör ut jästen i vattnet. 
Därefter de övriga ingredienserna men spara på mjölet, vilket betyder att du inte har i allt på en gång. 
Degen får inte vara stabbig utan ska vara lite kladdig.
Låt jäsa i 40-50 min
Lägg smörpapper i en långpanna.
Arbeta degen på bakbordet och ta i lite mer mjöl om den är för svårarbetad.
Lägg i degen i långpannan och platta till den så att den blir rektangulär efter långpannan.
Helt okej att ta en liten barn-brödkavel och kavla ut den.
Skär degen i rutor.
Låt jäsa i ytterligare 30 min.
Därefter gräddning i 225 grader längst ned i ugnen i 20-25 min.
Låt svalna på galler.


1 kommentar:

  1. Så bra, tänkte precis fråga efter receptet när jag såg bilden i ditt förra inlägg. Ser jättegott ut!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...