fredag 14 november 2014

Får mig en skopa


Ibland får man sig en skopa på jobbet.

Smakar inte bra,
kanske för att man inte vet vad innehållet egentligen är.

Precis som lasarettets köttgryta, 
men som jag däremot inte har några problem med att fråga om dess innehåll.

Nötköttgryta med äpple och svamp


45 kg tärnad nötbog
1 hink morötter
1 påse gul lök
8 liter redning
1 kryddvante
köttbuljong
salt 
soya 
vitpeppar
äppelklyftor
färska championer
tärnad kolrot
Maizena
rosmarin
vitpeppar
kranvatten
vispgrädde


Blir bara lite fundersam ... 
Vad är en kryddvante?

Inget som google får någon träff på,
så det är bara att återvända till lasarettsköket. 
- Det är en bomullsvante fylld med lagerblad och kryddpeppar,
vilket man fångar upp innan serveringen får jag till svar.

Hade kunnat räknat ut det själv. 
Om jag hade haft en liten skopa vett också.


Men det blev gott ändå
trots att jag inte slängde i någon vante i grytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...